
9

Uvod
Mediji i politika

Kada govorimo o hrvatskom novinarstvu, dominiraju opće 
ocjene o tome da je ono sada, za razliku od devedesetih godi-
na prošlog stoljeća, osjetno manje podložno političkim 
intervencijama.

Umnogome je to privid. Istina je da ima manje izravnog, 
lako vidljivog, pa i karikaturalnog političkog utjecaja, ali se 
mnogi medijski spinovi, kvaziistraživanja i teme i dalje potiču i 
kreiraju u radionicama političara, odnosno njihovih PR-ova.

Naravno, uvijek je najvažnije vlasništvo. Kad govorimo 
o devedesetim godinama, oni mediji o kojima smo tada govorili 
kao neovisnima otimali su se iz vlasništva države, privatizirali 
se ili bili pokrenuti privatnim poduzetničkim inicijativama.

Na primjer, poslije HDZ-ovog preuzimanja vlasti 1990. go-
dine, Slobodna Dalmacija slovila je kao neovisan list, 
ali joj nije bila dopuštena privatizacija po tzv. Markovićevom 
zakonu, po kojem bi je bili privatizirali novinari i urednici. 
Naravno, čim je došla u ruke Miroslava Kutle postala je novina 
HDZ-ovske desnice, s tim da se računa da je Kutle iz nje 
izvukao oko 130 milijuna njemačkih maraka.

Riječkom Novom listu uspjela je Markovićeva privatiza-
cija i taj je list cijelo vrijeme zadržao neovisnu poziciju, iako 
je u različitim razdobljima bio pod izvjesnim utjecajem SDP-a 
koji je u Rijeci i na Kvarneru cijelo vrijeme na vlasti. Čuveni 
Feral Tribune je bio privatni list, dokapitaliziran putem MLF 

Zdenko Duka —

Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva, Zagreb
Hrvatska
zduka@hnd.hr



10 Mediji i javnost / Zbornik radova

fonda i brojnim donacijama. Zagrebački radio Stojedinica je u 
svojem najproduktivnijem, najboljem razdoblju bio u dominan-
tnom vlasništvu Grada Zagreba, ali se uspio spasiti od političke 
likvidacije. 

Politički neovisnima su se u razdoblju devedesetih smatrali 
i privatni tjednici Globus i Nacional (koji je nastao 1996. godine), 
a onda i EPH-ov Jutarnji list, pokrenut 1998., koji je imao utjecaj 
na izbornu smjenu HDZ-a 2000. godine.

Danas je medijska scena šira i raznovrsnija, ali, rekao 
bih, samo kvantitativno i prema vrstama medija, uz snažan 
rast interneta. No dojam je da je danas čak manje stvarnog 
pluralizma u našim medijima nego što ga je bilo u drugoj 
polovici devedesetih. Ili barem to da nas se iskazani pluralizam 
danas manje tiče nego što nas je dirao tada. 

Dnevni listovi i po dizajnu i sadržajno posve nalikuju jedni 
drugima. Uz ozbiljne tekstove društveno relevantnog sadržaja, 
sve je više senzacionalističkih napisa iz crne kronike, života 
estrade i celebrityja. Po formatu, grafici pa i dominantnoj 
općoj orijentaciji - dnevnici u Hrvatskoj većinom su 
tabloidi.

U privatnim medijima, nažalost, napuštaju se neke osnovne 
postavke novinarskog zanata koje govore o tome da novinar-
stvo donosi točne, provjerene i cjelovite informacije koje se 
provjeravaju iz više izvora i da je novinarstvo glavni promotor 
demokracije, nadziratelj i kritičar političke i institucionalne 
nomenklature društva te nadziratelj i analitičar ključnih druš-
tvenih procesa.

Poznato je da je bivši premijer Ivo Sanader imao izuzetan 
utjecaj na glavne listove pa su mnogi kasnije razdoblje njegove 
premijerske vlasti čak smatrali lošijim za slobodu medija i od 
razdoblja Tuđmanovih devedesetih. A za keš od 400.000 eura 
kupljen je zadarski Hrvatski list. 

Danas su u državnom vlasništvu javni servis - Hrvatska 
radiotelevizija te agencija Hina, ali značajne vlasničke udjele u 
po prilici pola lokalnih radio stanica imaju i lokalne vlasti.

Izmjene i dopune Zakona o HRT-u koje su donesene u ljeto 
prošle godine značajan su korak unatrag u odnosu na ranije 
jer nakon petnaestak godina, ponovno omogućuju da saborski 
zastupnici običnom saborskom većinom odlučuju o tome tko 
će biti glavni ravnatelj HRT-a. Osim toga, glavni ravnatelj nikada 
dosada nije imao veće ovlasti, što javni servis organizacijski i 



11

interesno olako pretvara u korporaciju. Onog trenutka kada 
se promijeni vlast bit će moguće novom saborskom većinom 
smjesta promijeniti glavnog ravnatelja, a time i urednike HRT-a. 
Ranije je to bilo mnogo kompliciranije, jer su o glavnom rav-
natelju dvotrećinskom većinom odlučivali, po pretposljednjem 
Zakonu - Programsko vijeće, a po posljednjem - Programsko 
vijeće i Nadzorni odbor HRT-a zajedno. 

Samim tim, naravno, da je glavni ravnatelj HRT-a puno više 
ovisan o političkoj potpori onih koji su trenutačno na vlasti 
nego što je bio prije. 

Ovisno o novinarima i urednicima, informativni program 
javnog servisa HRT-a je ili manje ili više neovisan, ali 22 godine 
poslije uspostavljanja države nema stabilnog zakonskog susta-
va javnog medijskog servisa, a posljedično onda nema niti prak-
se koja bi mogla funkcionirati neovisno o vladajućoj politici. 

PR-ovi vladajuće stranke, točnije koalicije u Vladi, i danas 
žele utjecati, pa i utječu na program javne televizije i na ure-
đivanje glavnih novina u zemlji. Osim posredstvom glavnih 
urednika, politički utjecaj, odnosno uređivanje, oni često 
uspijevaju osigurati posredstvom nekih ‘svojih’ novinara, a 
koji pak svojim ‘izvorima’ na taj način osiguravaju vlastitu 
povoljniju poziciju u redakciji. Dakle, onaj tko je ‘vezan’, govo-
rim samo kao jedan primjer, na glasnogovornicu premijera ili 
samog premijera ima bolji rejting i bolji status jer ta redakcija 
može plasirati ekskluzive. To je jedan od najefikasnijih načina 
političkog utjecaja. 

Uz to idu i ekskluzive iz ‘visokih izvora’. ‘Visoki izvor’ ano-
nimno se javlja posredstvom novinarskih stranica i to je važno 
pročitati kako bismo znali koja nas Vladina mjera od sutra oče-
kuje. ‘Visoki izvori’ u ovoj Vladi postaju glavni glasnici 
važnih najava i vijesti. 

Ipak, pridonose li oni vjerodostojnosti i ugledu jedne novine, 
jednog medija? Da, u informativnom smislu, ali zapravo vrlo, 
vrlo kratko, ako pak nema uredničke i novinarske profesional-
ne snage da se iskoriste eksluzivne informacije, ali i da se nada-
sve očuva neovisnost vrlo dobrom i izvrsnom profesionalnom 
novinarskom kvalitetom. 

Ali, naravno, najvažniji su interesi vlasnika medija koji su če-
sto vezani ne samo uz poslovne nego i uz političke interese. 

Da se svakako primijetiti, da zbog još neriješene predstečaj-
ne nagodbe, EPH-ov Jutarnji list posljednjih mjeseci pogoduje i 



12 Mediji i javnost / Zbornik radova

popušta SDP-u.
Nemamo neovisnih televizija u privatnom vlasništvu, ali ne-

mamo više niti jakih značajnih ozbiljnijih novina u privatnom 
vlasništvu. Nema rasprava o trendovima u društvu, o eko-
nomskim strategijama, a istaknuti intelektualci nisu 
nikada ovih posljednjih desetljeća imali manji utjecaj u 
javnosti. A to znači da se o politici uglavnom informira i da ju 
se analizira jedino na dnevnopolitičkoj razini. 

I tu onda uvijek postoji mogućnost incesta umjesto pak pri-
stojnog distanciranja vlasnika, urednika i novinara od političa-
ra s ciljem jačanja građanske svijesti i oblikovanja demokratske 
javnosti.


